Weekly blog

22

LUT
Czy sztuczna inteligencja zastąpi sprzedawców?

Czy sztuczna inteligencja zastąpi sprzedawców?

OPUBLIKOWAŁ ADMIN

Na naszych oczach dzieje się kolejna rewolucja: to już nie automatyzacja produkcji, a zastępowanie ludzi na stanowiskach, które wymagają dużych mocy analitycznych. Sztuczna inteligencja poradzi sobie - lepiej od człowieka! - wszędzie tam, gdzie zadania są rutynowe, powtarzalne i nie wymagają społecznej wrażliwości. Czy sprzedaż to taki właśnie obszar?

Z badania “Artificial Intelligence is here” przeprowadzonego przez firmę HubSpot dowiadujemy się, które stanowiska z obszaru marketingu, sprzedaży i obsługi klienta mogą łatwo zostać zastąpione przez roboty, boty i sztuczną inteligencję. Przykładowo, prawdopodobieństwo, że telemarketerzy ustąpią miejsca sztucznej inteligencji wynosi aż 99%! Wynika to z tego, że na stanowisku telemarketera nie jest wymagana inteligencja emocjonalna, czy społeczna. Podobnie w przypadku recepcjonistów (prawdopodobieństwo 96%) czy kurierów i dostawców przesyłek (94%).

Menedżerowie sprzedaży bezpieczni?

Inaczej, zdaniem autorów raportu, rzecz się ma z menedżerami sprzedaży. Nie muszą się oni obawiać sztucznej inteligencji, ponieważ prawdopodobieństwo, że ich zastąpi wynosi raptem 1,3%. Aby zarządzać zespołem sprzedaży potrzebna jest inteligencja emocjonalna, budowanie relacji, zarówno ze współpracownikami, jak i z klientami, umiejętność motywowania i wspierania zespołu. Jednocześnie w sprzedaży liczy się sprawność w analizowaniu danych rynkowych i interpretowaniu trendów, tak aby nieustannie dostosowywać ofertę do nowych sytuacji i zmiennych oczekiwań klienta. Wszystko to czyni rolę menedżera sprzedaży trudną do zautomatyzowania.

A jednak nie sposób zupełnie zignorować trendy cyfryzacji w zarządzaniu. Może nastąpić dzień, w którym sztuczna inteligencja zastąpi wiele funkcji biznesowych, ale to człowiek wspierany przez nowoczesne technologie ma szansę lepiej sprzedawać. Człowiek + cyfrowy asystent to kombinacja nie do pobicia. Jak uzbroić się w te „supermoce”?

Nie damy Ci peleryny Supermena, ale…

…mamy inne narzędzie, które pomoże Ci sprawniej zarządzać zespołem sprzedażowym, zwłaszcza rozproszonym geograficznie. Wiemy, że skuteczna sprzedaż wymaga skutecznej komunikacji. Bo ten kto WIE – sprzedaje lepiej. Dlatego stworzyliśmy Weekly, czyli aplikację na smartfony, dzięki której Twój zespół jest zawsze na bieżąco. W Weekly możesz nie tylko przekazywać informacje swoim pracownikom, ale także możesz ich uczyć, wykorzystując metodę fiszek - microlearning jest obecnie najskuteczniejszą metodą szkolenia. Nie można powiedzieć, że coś jest skuteczne, jeśli tego nie zmierzymy - do tego możesz wykorzystać quizy, znajdujące się w Weekly. W ten sposób sprawdzisz, co wiedzą Twoi pracownicy. Na koniec przeprowadź krótką ankietę, dzięki której dowiesz się, co jeszcze możesz zrobić, by Twój zespół osiągał lepsze wyniki. Podobnie, jak autorzy przedstawionego wcześniej badania, wierzymy, że menedżerowie sprzedaży są wyjątkowi i trudni do zastąpienia przez sztuczną inteligencję, ale człowiek wspierany przez maszynę będzie najlepszą kombinacją.

Wypróbuj Weekly

Dostrzegasz podobne problemy w swojej firmie?
Przekonaj się jak Weekly może je rozwiązać.

Wypróbuj za darmo